De beruchte kleine lettertjes….ook ik ‘ontkom’ er niet aan als ondernemer. Maar aangezien het wel zo fijn is om duidelijke afspraken te maken, lees je in de algemene voorwaarden wat er in welke situatie geldt.
Je kunt de algemene voorwaarden op deze pagina lezen of ze via deze link downloaden.
Heb ik het in deze voorwaarden over ‘jij/jou’? Dan bedoel ik de opdrachtgever. Heb ik het over ‘ik/mij’? Dan bedoel ik Taalcollega, de opdrachtnemer.
Over deze algemene voorwaarden
1. Deze algemene voorwaarden gelden voor de overeenkomst die wij met elkaar sluiten en de opdracht(en) die ik voor jou uitvoer. Ga je akkoord met mijn offerte, dan stem je er ook mee in dat deze algemene voorwaarden gelden.
2. Het kan gebeuren dat er iets niet in deze voorwaarden is geregeld, bijvoorbeeld omdat we een aanvullende afspraak maken. In dat geval overleggen we en leggen we die afspraak vast.
3. Geldt een bepaald artikel van deze algemene voorwaarden niet meer (bijvoorbeeld omdat de wet veranderd is)? Dan maken we een nieuwe afspraak over dat artikel, die de bedoeling van het ‘oude’ artikel zo goed mogelijk benadert. Alle andere artikelen uit deze voorwaarden blijven geldig.
4. Wil ik afwijken van een bepaald artikel in deze algemene voorwaarden? Dan vermeld ik de afwijkende afspraak in mijn offerte.
5. Wil jij afwijken van deze algemene voorwaarden? Dat kan, maar alleen als ik daarmee instem en we die afwijkende afspraak vastleggen. Heb jij zelf algemene voorwaarden of inkoopvoorwaarden? Die gelden niet voor onze overeenkomst, tenzij ik daar schriftelijk mee instem.
De offerte
6. Een offerte is vrijblijvend en is 30 dagen geldig vanaf de offertedatum.
7. Voordat ik een offerte stuur, maken we altijd eerst gratis kennis. Op basis van dat kennismakingsgesprek en eventuele input van jou maak ik een offerte.
8. Ik baseer mijn offerte op de informatie die ik van (of namens) jou heb gekregen. Blijkt deze informatie niet helemaal volledig of juist te zijn? En zorgt dat voor extra werk aan mijn kant? Dan heb ik het recht om de offerte of overeenkomst daarop aan te passen.
De overeenkomst
9. We hebben een overeenkomst als je mij mondeling of schriftelijk (per post of mail) akkoord geeft op de offerte en ik de opdracht heb bevestigd.
Is er geen (schriftelijk) akkoord, maar ben ik in overleg met jou alvast aan de slag gegaan? Dan is er ook sprake van een overeenkomst.
Prijs
10. In de offerte staan mijn werkzaamheden voor de opdracht en de prijs die ik daarvoor reken. Dit is exclusief btw en exclusief eventuele extra kosten (bijvoorbeeld reiskosten). Ik werk op basis van een uurtarief en ik vermeld in de offerte een indicatieve prijs, tenzij we een vaste prijs afspreken.
11. Een indicatieve prijs is gebaseerd op een inschatting van het aantal uren voor mijn werkzaamheden. Ik doe mijn best om dit vooraf zo nauwkeurig mogelijk in te schatten. Maar het kan dus gebeuren dat het aantal gewerkte uren dat ik uiteindelijk in rekening breng, afwijkt van het aantal uren uit de offerte. Gaat het om een aanzienlijke overschrijding? Dan laat ik je dat op tijd weten zodat we eventueel een andere oplossing kunnen zoeken.
12. Spreken we een vaste prijs af? Die vaste prijs geldt dan alleen voor de werkzaamheden die in de offerte of opdrachtbevestiging staan. Zijn er extra werkzaamheden nodig? Dan laat ik dat weten zodat we daar aanvullende afspraken over kunnen maken.
13. De indicatieve prijs en de vaste prijs zijn inclusief 1 correctieronde. Je ontvangt van mij dus een concepttekst ter beoordeling. Vervolgens neem ik jouw feedback mee om de tekst aan te passen. Zijn er meer correctierondes nodig? Bijvoorbeeld omdat je feedback van anderen wilt laten verwerken? Dan breng ik dat apart in rekening op basis van mijn uurtarief.
14. Gaat het om een opdracht die langer dan een jaar loopt? Dan heb ik het recht om jaarlijks mijn tarief, dienstverlening en/of voorwaarden aan te passen. Ik laat je dat dan op tijd weten.
Onze samenwerking
15. Ik voer de opdracht zo goed & zo zorgvuldig mogelijk uit en lever teksten die zorgen voor een sterke eerste indruk van jou of jouw bedrijf.
Ik heb een inspanningsverplichting, geen resultaatsverplichting. Dat betekent dat ik mijn uiterste best doe om goede teksten te leveren, maar dat ik geen garanties bied over het resultaat dat met die teksten behaald kan worden.
16. Jij geeft mij de juiste informatie en gegevens die ik nodig heb om de opdracht uit te voeren. Heb ik vragen of heb ik een concepttekst gestuurd? Dan reageer jij op tijd hierop.
Natuurlijk lever ik de best mogelijke teksten aan. Als opdrachtgever heb jij vervolgens de plicht om die teksten te controleren op eventuele onjuistheden, fouten en onvolledigheden.
Stuur je mij een tekst toe (of andere content) om te redigeren of op een andere manier te bewerken? Dan mag ik ervan uitgaan dat jij het eigendomsrecht en/of auteursrecht bezit van deze content. Ik ben niet aansprakelijk voor materiaal dat niet vrij is van auteursrecht of ander intellectueel eigendomsrecht.
17. We doen allebei ons best om zo goed mogelijk samen te werken. Zodat jij de teksten zo snel én zo goed mogelijk krijgt en ik niet in de knel kom met andere opdrachtgevers & planningen. Leg ik je een concept voor ter goedkeuring? Dan reageer jij daar zo snel mogelijk op: in elk geval binnen 15 werkdagen.
Krijg ik na 25 werkdagen geen reactie van jou op een concepttekst, ondanks een of meerdere herinneringen van mijn kant? Dan geldt de opdracht als geleverd en breng ik de door mij gemaakte uren in rekening. Tenzij we een vaste prijs hebben afgesproken: dan breng ik die vaste prijs in rekening.
18. Loopt onze samenwerking niet goed? Dan trekken we zo snel mogelijk aan de bel en bespreken we dit samen.
Deadline & planning
19. Als we een deadline of planning afspreken voor de opdracht, dan doe ik mijn uiterste best om deze te halen. Daarvoor ben ik ook afhankelijk van jou: bijvoorbeeld voor het op tijd aanleveren van informatie en reageren op concepten.
20. Een deadline of planning is indicatief. Als ik deze niet haal, ben ik niet aansprakelijk voor eventuele schade die daaruit voortkomt.
Het wijzigen van de opdracht
21. Mijn offerte is gebaseerd op de informatie die ik van jou heb gehad. Veranderen je wensen tijdens mijn werkzaamheden? Of wil je de werkzaamheden uitbreiden? Dan kan het zijn dat de opdracht gewijzigd moet worden. Ik neem dan contact op om dit samen te bespreken.
Wijzigt de opdracht zodanig dat de oude overeenkomst niet meer voldoet? Dan maak ik een nieuwe of aanvullende offerte en ga ik pas verder met mijn werk na jouw akkoord. Door zo’n wijziging kan het zijn dat de oorspronkelijke deadline of planning niet meer gehaald wordt.
Kom ik in de knel met andere opdrachten door deze wijziging of uitbreiding van de werkzaamheden? Dan mag ik dit weigeren. Ik heb dan het recht om betaald te worden voor de verrichte werkzaamheden uit de oorspronkelijke overeenkomst.
Het uitstellen van de opdracht
22. Wil je de opdracht uitstellen nadat we de overeenkomst hebben gesloten? Dat kan. Dan betaal je voor het werk dat ik tot dan toe voor je heb gedaan. En we spreken af wanneer ik verder ga met de opdracht. Dat is uiterlijk binnen 3 maanden nadat we de overeenkomst hebben gesloten, voor zover dat in mijn planning past.
Wil je de opdracht langer dan 3 maanden uitstellen? Dan beëindigen we de overeenkomst en gelden de regels uit artikel 23 van deze algemene voorwaarden.
Het tussentijds beëindigen van de overeenkomst
23. Wil je de overeenkomst tussentijds beëindigen? Dat kan, maar dan gelden wel de volgende regels:
– Zou de opdracht korter dan 3 maanden duren? Dan geldt geen opzegtermijn.
– Zou de opdracht langer dan 3 maanden duren? Dan geldt een opzegtermijn van 14 dagen.
– Je krijgt van mij de tekst(en) die ik tot dan toe voor je heb geschreven of geredigeerd. Ik kan daarbij als voorwaarde stellen dat mijn naam, bedrijfsnaam en/of website niet vermeld worden bij gebruik van die teksten.
– Je betaalt de uren die ik tot het moment van beëindiging heb gemaakt en eventuele andere door mij gemaakte kosten.
– Als ik daar gebruik van maak, ben je verplicht mij een schadevergoeding te betalen omdat ik voor jouw opdracht tijd had gereserveerd. Deze schadevergoeding is 25% van het nog niet uitgevoerde deel van de opdracht.
24. Ik mag de overeenkomst tussentijds per direct beëindigen, bijvoorbeeld als de samenwerking niet goed verloopt. Natuurlijk doe ik dit liever niet: ik ga hier dan ook zorgvuldig mee om. Als ik de overeenkomst beëindig, laat ik je dat zo snel mogelijk schriftelijk (per post of mail) weten.
Je krijgt van mij dan de tekst(en) die ik tot dan toe voor je heb geschreven of geredigeerd. Ik kan daarbij als voorwaarde stellen dat mijn naam, bedrijfsnaam en/of website niet vermeld worden bij gebruik van die teksten.
Is er aan jouw kant sprake van een faillissement, surseance van betaling of schuldsanering? Of ben je van plan te stoppen met je bedrijf? Ook dan kan ik de overeenkomst per direct beëindigen.
Bij tussentijdse beëindiging ben ik niet schadeplichtig. Ik heb recht op betaling van de uren die ik tot dat moment voor jou heb gewerkt en van eventuele extra kosten die ik in overleg met jou heb gemaakt.
Overmacht
25. Het kan gebeuren dat ik mijn werkzaamheden niet (op tijd) kan uitvoeren door omstandigheden buiten mijn invloed. Bijvoorbeeld als ik ziek ben of bij het overlijden van een dierbare. Ik neem dan zo snel mogelijk contact met je op om een oplossing te zoeken.
Kunnen we geen goede oplossing vinden? Dan worden de verplichtingen uit de overeenkomst opgeschort en voer ik de werkzaamheden later uit.
Duurt de situatie van overmacht langer dan 2 maanden? Dan kan jij of kan ik schriftelijk de overeenkomst beëindigen. In dat geval betaal je alleen voor het deel van de opdracht dat is afgerond. Je krijgt van mij dan de teksten die ik tot dat moment voor je heb geschreven of geredigeerd. Ik kan daarbij als voorwaarde stellen dat mijn naam, bedrijfsnaam en/of website niet vermeld worden bij gebruik van die teksten.
Als ik de tekst aanlever
26. Als tekstschrijver ben ik verantwoordelijk voor de taalkundige kwaliteit van de tekst. Gaat het om de inhoud van de tekst? Dan ben jij verantwoordelijk. Als ik een tekst aanlever, is het daarom aan jou om te controleren of de tekst inhoudelijk juist en volledig is. Doe je dat niet of onvoldoende? En staan er daardoor onjuistheden, inhoudelijke fouten of onvolledige informatie in de tekst? Dan ben ik daarvoor niet aansprakelijk. Door akkoord te geven op een opdracht vrijwaar je mij van die aansprakelijkheid.
27. Heb je recht op een correctieronde? En wil je feedback geven op de concepttekst? Dan ga ik ervan uit dat je dit binnen 15 werkdagen nadat ik mijn concepttekst naar je heb gestuurd, aan mij laat weten. Hoor ik niets van je binnen die termijn, dan mag ik ervan uitgaan dat je akkoord bent met de tekst. Dan komt de correctieronde te vervallen.
28. Ben je niet tevreden over mijn werkzaamheden? Dan hoor ik dat graag van je. Laat het mij weten binnen uiterlijk 15 werkdagen nadat ik de definitieve tekst heb opgeleverd: dan zoeken we samen een oplossing. Hoor ik binnen 15 werkdagen niets van je, dan geldt de tekst als geaccepteerd en opgeleverd.
Betaling
29. De betalingstermijn van mijn facturen is 30 dagen na de factuurdatum. Ik breng mijn werkzaamheden na afloop in rekening. Bij grotere opdrachten kan ik besluiten om tussentijds te factureren, zelfs al gebruik je de teksten nog niet.
30. Ik verstuur mijn facturen digitaal. Liever per post? Dat kan natuurlijk ook.
31. Gebruik je de door mij geleverde tekst(en) uiteindelijk toch niet? Ook dan moet je mijn factuur betalen.
32. Heb je bezwaar tegen de hoogte van de factuur? Of ben je niet tevreden met mijn werkzaamheden? De factuur moet dan nog steeds betaald worden, tenzij ik het eens ben met je klacht. Laat het me zo snel mogelijk en uiterlijk binnen 14 dagen na de factuurdatum weten.
33. Houd je je niet aan de betalingsafspraken? Dan kan ik wettelijke rente en incassokosten in rekening brengen.
Geheimhouding
34. We zullen allebei vertrouwelijke informatie niet met andere partijen delen. Ik deel vertrouwelijke informatie die ik van jou krijg alleen met anderen als jij toestemming geeft, als de informatie publiekelijk bekend is of als ik wettelijk verplicht ben om die informatie te delen.
35. Ik mag jouw naam als opdrachtgever gebruiken als referentie en/of voor mijn portfolio, bijvoorbeeld op mijn website of op sociale media. Natuurlijk overleg ik dat altijd eerst.
Intellectuele eigendomsrechten
36. Als ik een tekst geschreven heb, bezit ik de intellectuele eigendomsrechten (zoals het auteursrecht) op deze tekst. Heb ik een tekst van jou herschreven of geredigeerd? Dan bezit jij deze rechten.
Ik draag mijn rechten niet over tenzij we daar schriftelijk andere afspraken over maken. Ik geef je wel het recht – nadat de factuur is betaald – om de tekst te gebruiken voor het doel & medium dat we hebben afgesproken.
Wil je de tekst ook voor andere doeleinden gebruiken? Of in een ander medium? Dan is daar mijn toestemming voor nodig. Neem contact met mij op om daarover afspraken te maken.
37. Je bent niet verplicht om mijn naam te vermelden bij de door mij geschreven tekst, tenzij we dit hebben afgesproken.
38. Heb je de door mij geschreven tekst ingrijpend gewijzigd zonder mijn toestemming en ben ik het niet eens met de wijziging? Dan kan ik je verbieden de tekst (nog langer) te gebruiken. Je betaalt dan voor mijn tot dan toe verrichte werkzaamheden. Ik kan er ook voor kiezen dat mijn naam, bedrijfsnaam en/of website niet vermeld mogen worden bij de tekst.
39. Ik heb het recht om werk dat ik voor jou gedaan heb te gebruiken, bijvoorbeeld als referentie op mijn website of voor mijn portfolio. Natuurlijk overleg ik dat altijd eerst.
Aansprakelijkheid
40. Ik ben niet aansprakelijk voor eventuele schade die ontstaat door mijn werkzaamheden. Oordeelt een rechter dat ik toch aansprakelijk ben? Dan is die aansprakelijkheid beperkt tot de vergoeding van de directe schade tot maximaal het afgesproken factuurbedrag (ex btw) van mijn werkzaamheden, met een maximum van € 5.000,-. Ben ik verzekerd voor aansprakelijkheid? Dan is de aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat mijn verzekeraar uitkeert.
Deze beperking van mijn aansprakelijkheid geldt niet als de schade komt door opzet of grove schuld van mijn kant.
41. Ik ben nooit aansprakelijk voor indirecte schade zoals gevolgschade, gederfde inkomsten, gemiste besparingen, reputatieschade of vertragingsschade.
Als we het niet met elkaar eens zijn
42. Hebben we een conflict? Dan hoop ik dat we dit onderling kunnen oplossen. Als dat niet lukt, leggen we ons geschil voor aan de bevoegde rechter. Dit is de rechter in het arrondissement waar mijn bedrijf gevestigd is, tenzij de wet anders bepaalt. Op mijn offerte en onze overeenkomst is Nederlands recht van toepassing.